Přepis elektřiny na nového nájemníka: Takhle to zvládnete levou zadní!
Smlouva s dodavatelem energií
Při stěhování do nového bytu nebo domu je důležité myslet i na praktické záležitosti, jako je elektřina. Přepis elektřiny na nového nájemníka je nezbytný pro to, abyste se vyhnuli případným problémům s vyúčtováním a placením.
Prvním krokem je kontaktovat stávajícího dodavatele energií a informovat ho o změně nájemníka. K tomu budete potřebovat předávací protokol s údaji o elektroměru, který podepíšete vy i původní nájemce. Dodavatel vám následně sdělí, jaké dokumenty jsou potřeba k přepisu smlouvy.
Většinou budete muset doložit doklad totožnosti, nájemní smlouvu a případně i další dokumenty. Samotný přepis elektřiny je pak otázkou několika dní. Nezapomeňte si s dodavatelem domluvit i způsob placení a výši záloh.
Potřebné dokumenty
Pro hladký průběh přepisu elektřiny na nového nájemníka je nezbytné dodat dodavateli energií patřičné dokumenty. Především je nutné doložit doklad totožnosti, a to jak stávajícího, tak i nového nájemníka. Obvykle postačí občanský průkaz nebo cestovní pas. Dále je nezbytné předložit dokument potvrzující změnu nájemníka. Tím může být nájemní smlouva s vyznačením data nastěhování nového nájemníka, protokol o předání bytu podepsaný oběma stranami, nebo jiný dokument potvrzující změnu uživatele odběrného místa. V neposlední řadě je nutné znát číslo odběrného místa, které naleznete na faktuře za elektřinu nebo na smlouvě s dodavatelem. Pokud si nejste jistí, jaké dokumenty jsou ve vašem konkrétním případě potřeba, doporučujeme kontaktovat vašeho dodavatele energií a informovat se o přesných požadavcích.
Přepis elektřiny na nového nájemníka není jen formalita, je to předání odpovědnosti za spotřebu a platby.
Radomír Novotný
Kontakt na dodavatele
Pro úspěšný přepis elektřiny na nového nájemníka je klíčové kontaktovat vašeho dodavatele energie. Informace o dodavateli, jako je jeho název a kontaktní údaje, obvykle naleznete na faktuře za elektřinu nebo na jeho webových stránkách. Při komunikaci s dodavatelem mějte připravené důležité dokumenty, jako je smlouva o nájmu a váš identifikační doklad. Dodavatel vám sdělí další postup, který může zahrnovat vyplnění formuláře žádosti o přepis odběrného místa. Nezapomeňte si s dodavatelem ujasnit i datum, od kterého bude elektřina převedena na nového nájemníka. Pamatujte, že včasná komunikace s dodavatelem je zásadní pro hladký a bezproblémový přepis elektřiny.
Poskytovatel energie | Způsob podání žádosti | Doba vyřízení |
---|---|---|
ČEZ Distribuce | Online, telefonicky, osobně | Až 5 pracovních dní |
E.ON Distribuce | Online, telefonicky, osobně | Až 3 pracovní dny |
PREdistribuce | Online, osobně | Až 5 pracovních dní |
Stavy elektroměru
Při přepisu elektřiny na nového nájemníka hrají stavy elektroměru klíčovou roli. Před ukončením smluvního vztahu s původním odběratelem je nezbytné provést odečet elektroměru a tyto stavy zanést do protokolu o předání bytu. Protokol by měl obsahovat datum odečtu, přesné stavy elektroměru (samostatně pro každý sazbový stupeň) a podpisy obou stran, tedy původního i nového nájemníka. Tento dokument slouží jako důkaz o stavu elektroměru v okamžiku předání bytu a zamezuje tak případným sporům ohledně vyúčtování elektřiny. Nový nájemník si následně sjednává smlouvu s dodavatelem elektřiny a sdělí mu stavy elektroměru uvedené v protokolu. Dodavatel na základě těchto údajů vystaví vyúčtování za spotřebovanou elektřinu novému nájemníkovi.
Potvrzení o přepisu
Potvrzení o přepisu elektřiny je dokument, kterým distributor elektřiny stvrzuje změnu odběratele pro dané odběrné místo. Pro nového nájemníka je důležité si při nastěhování do bytu nebo domu zajistit přepis elektřiny na své jméno. Tím se stává zodpovědným za odběr a platby za elektřinu v daném objektu. Přepis elektřiny probíhá tak, že nový nájemník kontaktuje svého dodavatele elektřiny a požádá o změnu odběratele. K tomu bude potřebovat mimo jiné informace o odběrném místě (EAN kód) a datum zahájení odběru. Po zpracování žádosti dodavatelem obdrží nový nájemník potvrzení o přepisu elektřiny. Tento dokument je důležitý pro případné reklamace nebo spory a je vhodné si jej uschovat.
Platby za elektřinu
Při stěhování do nového bytu nebo domu je důležité myslet i na energie, včetně elektřiny. Pokud si elektřinu nepřevedete na sebe, hrozí vám, že budete platit za spotřebu někoho jiného, nebo naopak, že vám nový nájemník „nadělá dluhy“. Přepis elektřiny na nového nájemníka není složitý proces. V první řadě je nutné informovat vašeho stávajícího dodavatele elektřiny o plánované změně odběratele. To můžete provést telefonicky, emailem nebo osobně na pobočce. Dodavatel vám sdělí, jaké dokumenty jsou k přepisu potřeba. Obvykle se jedná o vyplněnou žádost o ukončení smlouvy a protokol o předání měřidla s uvedenými stavy. Protokol by měl být podepsaný jak vámi, tak i novým nájemníkem. Po doručení všech dokumentů dodavateli dojde k ukončení vaší smlouvy a nový nájemník si bude moci sjnat smlouvu vlastní. Důležité je vědět, že ukončení smlouvy může být zpoplatněno. Informace o výši poplatku naleznete ve vašem platném ceníku.
![přepis elektřiny na nového nájemníka](https://kinderporno.cz/image/49665/prepis-elektriny-na-noveho-najemnika-1-large.webp)
Odpovědnost za energie
Při stěhování a pronájmu nemovitosti je důležité věnovat pozornost i energiím. Odpovědnost za energie, tedy za dodávku elektřiny, plynu a vody, by měla být jasně definována v nájemní smlouvě. Obvykle je to tak, že nájemce přebírá odpovědnost za energie od data uvedeného v nájemní smlouvě. To znamená, že od tohoto data je nájemce zodpovědný za platby za energie a za nahlášení stavu měřidel dodavateli.
Pro bezproblémový přepis elektřiny na nového nájemníka je potřeba dodržet několik kroků. Je nutné kontaktovat dodavatele energií a informovat ho o změně nájemníka. Dodavatel si od vás vyžádá potřebné dokumenty, jako je například kopie nájemní smlouvy a zápis z předání bytu. Na základě těchto dokumentů provede dodavatel přepis odběrného místa na nového nájemníka. Důležité je si uvědomit, že nepřepsání odběrného místa na nového nájemníka může mít pro původního nájemce nepříjemné následky. Může se stát, že bude muset i nadále platit zálohy za energie, i když v bytě již nebydlí.
Tipy pro hladký přepis
Stěhování s sebou přináší spoustu starostí a papírování a jednou z nich je i přehlášení elektřiny na nového nájemníka. Abyste se vyhnuli zbytečným komplikacím a zajistili hladký průběh přepisu, máme pro vás pár tipů. Předně si včas zjistěte jméno vašeho dodavatele elektřiny a kontaktujte ho. S dodavatelem se domluvte na termínu ukončení smlouvy a zároveň si ověřte, jaké dokumenty budete k přepisu potřebovat. Obvykle se jedná o vyplněnou žádost o ukončení smlouvy a protokol o předání bytu s uvedenými stavy elektroměru. Nezapomeňte si také poznamenat vaše číslo zákazníka a číslo elektroměru, které budete potřebovat při komunikaci s dodavatelem. Po ukončení smlouvy vám dodavatel zašle vyúčtování, na jehož základě doplatíte případný nedoplatek nebo vám bude vrácen přeplatek. Nový nájemník si poté sjedná smlouvu s dodavatelem dle vlastního výběru. Dodržením těchto kroků bude přepis elektřiny hračkou a vy se budete moci soustředit na příjemnější aspekty stěhování.
Časté dotazy
Jak dlouho trvá přepis elektřiny na nového nájemníka?
Doba přepisu se liší podle dodavatele, obvykle se pohybuje mezi 2 až 4 týdny. Doporučuje se zahájit proces včas, ideálně ještě před nastěhováním nového nájemníka.
Je nutné hlásit změnu dodavateli elektřiny i v případě, že se jedná o rodinného příslušníka?
Ano, i v případě změny nájemníka v rámci rodiny je nutné tuto skutečnost oznámit dodavateli a provést přepis odběrného místa.
Co je potřeba k přepisu elektřiny na nového nájemníka?
K přepisu budete potřebovat:
Doklad totožnosti (občanský průkaz, pas)
Smlouvu o pronájmu nebo jiný doklad o užívání nemovitosti
Poslední fakturu za elektřinu
Zápis z měřidla elektřiny (stav k datu předání bytu)
Musí být u přepisu elektřiny přítomen i původní nájemník?
Není to nutné, ale je to doporučeno.
Co se stane, když se elektřina nepřevede na nového nájemníka?
V takovém případě by původní nájemník nadále zodpovídal za platby za elektřinu, i když by byt již neužíval.
Mohu si jako nový nájemník zvolit jiného dodavatele elektřiny?
Ano, jako nový nájemník si můžete zvolit libovolného dodavatele elektřiny působícího ve vaší lokalitě.
Užitečné kontakty
Při přepisování elektřiny na nového nájemníka je důležité kontaktovat vašeho dodavatele elektřiny. Ten vám poskytne veškeré informace o procesu přepsání a potřebných dokumentech. Pro usnadnění vašeho hledání uvádíme kontakty na nejvýznamnější dodavatele elektřiny v České republice:
ČEZ - Telefonní číslo: Zákaznická linka: 800 800 800.
E.ON - Telefonní číslo: Zákaznická linka: 800 77 33 22.
PRE - Telefonní číslo: Zákaznická linka: 267 055 555.
Kromě výše uvedených kontaktů se můžete obrátit i na Energetický regulační úřad, který vám poskytne nezávislé informace a rady ohledně energetiky. Telefonní číslo na Energetický regulační úřad je 225 105 105. Nezapomeňte, že včasné a správné přepsání elektřiny na nového nájemníka je důležité pro vyhnutí se případným komplikacím a sporům.
Publikováno: 27. 11. 2024
Kategorie: Ekonomika